Sunday, June 22, 2025

Ολοι οι μονόδρομοι οδηγούν σε γκρεμό

 Η Εφημερίδα των Συντακτών, 21-22/6/2025

Ωραίο είναι το Καστελλόριζο; Δεν έχω πάει...



Μια κουβέντα είπε ο άνθρωπος και πέσαν να τον φάνε. Λες και τους πάτησε τον κάλο. Αναπήδησαν όλοι εντός ΠΑΣΟΚ υστερικά. Βγήκαν Σαχινίδης, Παπακωνσταντίνου, Δούκας, Νίκος Παπανδρέου και δεν ξέρω κι εγώ πόσοι άλλοι και έθεσαν το αμείλικτο –και καλά– ερώτημα: «Δηλαδή ποιος ήταν ο άλλος δρόμος; Η χρεοκοπία της χώρας;» Με αυτή την ερωταπάντηση υποτίθεται ότι αποστόμωσαν τον πρώην υπουργό Εθνικής Οικονομίας, Νίκο Χριστοδουλάκη, που τόλμησε και είπε: «Είναι πάρα πολύ δύσκολη αυτή η συζήτηση και είναι ακόμη πιο δύσκολη στο ΠΑΣΟΚ. Πιστεύω ότι πολλά στελέχη του ΠΑΣΟΚ όντως θυσιάστηκαν για να τραβήξουν το κάρο επάνω. Και ο Βενιζέλος και πολλά άλλα στελέχη. Εδωσαν μάχες γι’ αυτό. Πιστεύω, όμως, ταυτόχρονα, ότι θα μπορούσε να βρεθεί κι άλλος δρόμος, λιγότερο επώδυνος». 


Ρισπέκτ για τον πρώην υπουργό, παρότι για χρόνια υπήρξε κι αυτός μέρος του προβλήματος, δηλαδή συντελεστής μιας οικονομικής πολιτικής που τα έδωσε όλα για το ευρώ. Συμπεριλαμβανομένης της συσσώρευσης χρέους, ιδιαίτερα εκείνου του μέρους του που ρίχτηκε στον κάδο της ολυμπιακής μεγαλομανίας και γκλαμουριάς, με έργα που σήμερα θα τα ξαναπληρώσουμε από την αρχή, με λεφτά του Ταμείου Ανάκαμψης, μόνο και μόνο για να μην πέσουν στα κεφάλια μας. Ρισπέκτ για τον Νίκο Χριστοδουλάκη που είπε ουσιαστικά κάτι αυτονόητο, αν και δεν το είπε την κατάλληλη στιγμή. Δεν υπάρχουν μοναδικοί δρόμοι, δεν υπάρχουν αποκλειστικές διαδρομές, δεν υπάρχουν μοναδικές λύσεις. Υπάρχουν πάντα επιλογές. Και το 2010, τον Μάιο, έγινε η μοιραία επιλογή. Επιτράπηκε στην ευρωκρατία, σε αγαστή συνεργασία με τους γύπες των αγορών χρέους, να μετατρέψει την ελληνική κοινωνία σε εξιλαστήριο θύμα της ευρωπαϊκής κρίσης. 


Δεν ξέρω αν ο κ. Χριστοδουλάκης έχει στο μυαλό του μια ολοκληρωμένη ιδέα για το ποιος μπορεί να ήταν ο άλλος δρόμος το 2010, ή το 2012 ή το 2015. Γιατί, να είστε σίγουροι, ότι ο ίδιος χαμούλης θα γίνει αν βγει, για παράδειγμα, ο Σταϊκούρας και πει το ίδιο για το 2012, ή ο Τσακαλώτος και πει «υπήρχε κι άλλος δρόμος το 2015». Και καθώς πλησιάζει η επέτειος των δέκα χρόνων από το Δημοψήφισμα του Ιουλίου 2015 και του μεγάλου «Οχι» που έγινε «Ναι», είναι βέβαιο ότι θα στηθούν κι άλλοι καβγάδες που θα διατρέξουν οριζοντίως το πολιτικό σύστημα, όλα τα κόμματα. Βλέπετε, μετά μια δεκαπενταετία μνημονιακής διαπαιδαγώγησης και θεραπείας, σχεδόν όλα τα κόμματα που έχουν κυβερνήσει, όπως και οι μικροί «απόγονοί» τους, έχουν προσχωρήσει στη λογική του μονόδρομου, της αλήστου μνήμης TINA (There is No Alternative). 

Μονόδρομος το πρώτο μνημόνιο, μονόδρομος το PSI και το δεύτερο μνημόνιο, μονόδρομος η χρεοκοπία των ελληνικών τραπεζών για να διασωθούν οι γαλλικές και οι γερμανικές, μονόδρομος οι αλλεπάλληλες ανακεφαλαιοποιήσεις τους με χρήματα των φορολογουμένων εξοφλητέα μέχρι το 2060, μονόδρομος η ανεργία 29% το 2014, φυσικά μονόδρομος το τρίτο μνημόνιο, η πλήρης αγνόηση του «όχι», η σωρευτική ύφεση 30% μέσα σε έξι χρόνια, η «εσωτερική υποτίμηση», η συρρίκνωση των εισοδημάτων, η μείωση των μισθών, η κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων, το πάγωμα των μεγάλων έργων, η φυγή εκατοντάδων χιλιάδων νέων στο εξωτερικό...

Οι μονόδρομοι που υπερασπίζονται με τόσο πάθος τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ, και που υποθέτω πως με το ίδιο πάθος θα τους υπερασπιστούν οι άνθρωποι της Ν.Δ. ή του ΣΥΡΙΖΑ, έφεραν όλες τις συνέπειες μιας χρεοκοπίας της χώρας ή ενός πολέμου, χωρίς τυπική χρεοκοπία και πόλεμο. Τι άλλο είναι η χρεοκοπία, την οποία κραδαίνουν ως φόβητρο τα αγανακτισμένα στελέχη του ΠΑΣΟΚ, εκτός από αποκλεισμός δανεισμού ενός κράτους από τις αγορές; Και τι άλλο από αυτόν ακριβώς τον αποκλεισμό είναι το βασανιστήριο των δανειακών δόσεων στο οποίο υπέβαλαν οι εταίροι-δανειστές όχι την εκάστοτε μνημονιακή κυβέρνηση, αλλά ολόκληρη τη χώρα και την ελληνική κοινωνία, κάθε έξι μήνες, επί δέκα χρόνια;

Τελικά, όλοι οι μονόδρομοι οδηγούν σε αδιέξοδα ή σε γκρεμούς. Φυσικά και υπήρχαν εναλλακτικές λύσεις και το 2010 και το 2012 και το 2015, κι ευτυχώς που ο υπεράνω αντι-ευρωπαϊκής υποψίας Νίκος Χριστοδουλάκης το υπογραμμίζει αυτό. Υποθέτουμε όχι γιατί ξύπνησε μέσα του ο φοιτητής του Πολυτεχνείου και συντελεστής της εξέγερσης του 1973, όχι γιατί θυμήθηκε τον παλιό Ρηγά, ή τον ΠΑΣΟΚο της ριζοσπαστικής φάσης. Αλλά γιατί έχει τον ρεαλισμό του επιστήμονα, του τεχνοκράτη, του πολιτικού που η βασική δουλειά του είναι ακριβώς αυτή: να ψάχνει εναλλακτικές. 

Το 2010 η Ε.Ε. και η ευρωζώνη, περικυκλωμένες από μια χρηματοπιστωτική κρίση που κατά τη μετανάστευσή από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη μεταλλάχθηκε σε κρίση χρέους, ήταν θεσμικές κουρελούδες, κατασκευασμένες αποκλειστικά για ήρεμους καιρούς, χωρίς κρίσεις και διαταραχές. Οι εκβιασμοί που άσκησαν οι διαδοχικές ηγεσίες της Ε.Ε. μέχρι και το 2015 στις ελληνικές κυβερνήσεις είχαν τη μοναδική ιδιότητα ότι μπορούσαν να αντιστραφούν. Ηταν διπλής κατεύθυνσης. Η πρώτη διαθέσιμη εναλλακτική λύση, λοιπόν, που διέθετε και η κυβέρνηση του 2010 ήταν να αντιστρέψει τον εκβιασμό προς τους Γαλλογερμανούς ηγεμόνες του ευρώ. «Κι αν χρεοκοπήσει μια χώρα του ευρώ, εντός ευρώ, τι θα σημάνει αυτό για το κοινό νόμισμα, τις οικονομίες που συνθέτουν τη νομισματική ένωση, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα που μόλις είδε τα σκούρα κυριολεκτικά μοίρασε χρήμα από το ελικόπτερο;» 

Ας μείνουμε μόνο σε αυτή, την ελάχιστη πολιτική εναλλακτική στην οποία μπορούσε να προσφύγει κάθε κυβέρνηση που σεβόταν στοιχειωδώς τον εαυτό της, την επιστροφή του εκβιασμού. 

Εγώ, ως σεσημασμένος δραχμιστής, φυσικά και θα το τραβούσα πιο μακριά: Εξοδος από το κοινό νόμισμα, επιστροφή στη δραχμή ή σε όποιο άλλο εναλλακτικό νόμισμα θέλετε, τη μνα, τη χελώνα ή τη γλαύκα. Πώς θα αντιδρούσαν οι υπόλοιποι –ακόμα κι ο μακαρίτης ο Σόιμπλε– αν την πρώτη κίνηση δεν την έκανε ο Γιούνκερ, η Μέρκελ, ο Σαρκοζί, ο Ντράγκι, ο Ντάισελμπλουμ, αλλά ο Γ. Παπανδρέου το 2010, ο Αντ. Σαμαράς ή ο Ευάγγ. Βενιζέλος το 2012, ο Αλ. Τσίπρας το 2015; 

ΥΓ.: Και τι θυμήθηκα τώρα; Ενα κείμενο της στήλης αφιερωμένο στον τότε υπουργό Οικονομίας Ν. Χριστοδουλάκη, από τα μακρινά Χριστούγεννα του 2001. Απόσπασμα στη θυγατρική στήλη. 

ΚΙΜΠΙ

kibo2g@yahoo.gr, kibi-blog.blogspot.com


ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΞΙΑ 

Η πόρτα του γραφείου άνοιξε πάλι με έναν εκκωφαντικό θόρυβο και ο υπουργός σχεδόν έπεσε από την πολυθρόνα. Στην πόρτα στεκόταν ένας νέος άνδρας, με αμπέχονο δεκαετίας του ’70 και στενό τζιν, μακριά ατημέλητα μαλλιά και φωνή, όπως ανακάλυψε αργότερα, βραχνή, σαν να είχε μόλις επιστρέψει από διαδήλωση. «Ποιος είσαι, πώς μπήκες εδώ;» είπε αλαφιασμένος ο υπουργός. «Είμαι το Πνεύμα των νεανικών σου Χριστουγέννων», είπε ο επισκέπτης, «και μπήκα όπως μπαίνει κάθε φάντασμα. Σοσιαλισμός με ανθρώπινο πρόσωπο. Σου θυμίζει κάτι;». «Παίζει ακόμη η υπόθεση και δεν πρόκειται να μου δημιουργήσεις καμία τύψη», απάντησε αποφασιστικά ο υπουργός και με την ευκαιρία έβγαλε ένα μικρό αλλά εμπνευσμένο λογίδριο για την Κεντροαριστερά και τις νέες κυβερνητικές συμμαχίες. Το φάντασμα άκουγε κουνώντας το κεφάλι σαρκαστικά και, όταν ο υπουργός ολοκλήρωσε, ρώτησε αν ο Τρίτος Δρόμος του Μπλερ περνάει από το Αφγανιστάν. Εξαφανίστηκε σαν αχνός από το υπουργικό γραφείο, χωρίς να περιμένει απάντηση.

ΚΙΜΠΙ, «Φαντάσματα» (στήλη ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΣΚΟΠΕΥΤΗΣ, «Καθημερινή», 23/12/2001, https://www.kathimerini.gr/economy/local/107738/fantasmata-2/)

Saturday, June 14, 2025

Η ψηφιακή βλακεία και οι άσπονδοι φίλοι μας

Η Εφημερίδα των Συντακτών, 14-15/6/2025

Αυτό πάλι με τις διαφημίσεις των τραπεζών στις οποίες όλοι είναι μέσ' στην καλή χαρά ενώ πληρώνουν τους λογαριασμούς τους εμένα με ξεπερνάει... 

 Θέλω δεν θέλω έχω γίνει Homo Digialis. Ητοι, ψηφιακός άνθρωπος. Αν εξαιρέσεις τις πρωταρχικές ανάγκες –το φαγητό, τον ύπνο, το σεξ, αν και όποτε προκύπτει, τις μικρές δόσεις αναψυχής με παρέες ή άνευ στη θάλασσα, στο βουνό, στο σπίτι, στις σαββατιάτικες εξόδους– που ικανοποιούνται ακόμη με μέσα της αναλογικής εποχής, τα περισσότερα υπόλοιπα πράγματα της καθημερινότητάς μου τα πραγματοποιώ ψηφιακά. Και η σχέση μου με το χρήμα έχει γίνει σχεδόν εξ ολοκλήρου ψηφιακή. Σπάνια κρατώ μετρητά· ακόμα κι αν κάτι σώζεται από τον συνήθως άδειο λογαριασμό μου, φροντίζω να το χρησιμοποιώ μέσω κάρτας, ή internet banking, για κάποιον ανεξήγητο λόγο έχω την αίσθηση ότι ελέγχω καλύτερα τις εκροές. Μπουρδίτσες, αλλά λέμε τώρα... 

Ολους τους λογαριασμούς τους πληρώνω μέσω web banking. Ευτυχώς χωρίς χρέωση και προμήθειες πια, ό,τι άρπαξαν άρπαξαν οι τράπεζες, οι καλύτερες φίλες του ανθρώπου. Κάθε φορά που ανοίγω την πλατφόρμα της τράπεζας για να πληρώσω έναν λογαριασμό, ανοίγει μια φόρμα που, κατά περίπτωση, περιλαμβάνει όνομα, επίθετο, κωδικό πληρωμής σε τράπεζα, ποσό, μερικά ακόμα δεδομένα, αλλά εκείνο που με τρελαίνει είναι το «παραθυράκι» που με καλεί να βάλω «φιλική ονομασία» σε κάθε υπηρεσία, δημόσια ή ιδιωτική, που της τα σπρώχνω τακτικά. 

«Φιλική ονομασία»; Αλήθεια, πιστεύει κανείς από τους ευφάνταστους σχεδιαστές της ψηφιακής ανοησίας που μας καταδυναστεύει ότι έχουμε την παραμικρή φιλική διάθεση για αυτούς που μας λεηλατούν για αυτονόητα κοινωνικά αγαθά ή για αναπόδραστες, επιβεβλημένες υπηρεσίες; Οχι, δεν είμαι φίλος, ούτε πρόκειται να γίνω, με τη ΔΕΗ που της πληρώνω το ρεύμα (εννοείται, και με κάθε άλλο πάροχο), την ΕΥΔΑΠ που μου πουλάει το νερό που δεν ανήκει σε κανέναν, την Telekom (πρώην Cosmote) που με μουρλαίνει στα μηνύματα 2-3 24ωρα πριν από τη λήξη του λογαριασμού, την τράπεζα που δεν τολμώ να της καθυστερήσω τη δόση του στεγαστικού δανείου για να μην με πετάξει στον Καιάδα των κόκκινων δανείων, των servicers και των πλειστηριασμών, δεν είμαι φίλος με την ΑΑΔΕ που δεν αφήνει ούτε λεπτό οφειλής να ξεχαστεί, δεν είμαι, δεν είμαστε, κι ούτε θα γίνουμε ποτέ φίλοι με τους μηχανισμούς που απομυζούν το εισόδημά μας, για να πουλήσουν μετά πανηγυρικές ανακοινώσεις για την τεράστια αύξηση της κερδοφορίας τους, ή για τα πλεονάσματα που τους άφησαν οι φόροι μας. 

Οχι, δεν είμαστε φίλοι, δεν θα βαφτίσω ποτέ τη ΔΕΗ «Σούλα», την ΕΥΔΑΠ «Δροσούλα», την τράπεζα «Μαλάμω», την ΑΑΔΕ «Κώτσο» – άλλωστε ποιος πιάνεται «Κώτσος» σε αυτή την άσπονδη φιλία με την ψηφιακή βλακεία, την οποία υπηρετούμε προς το παρόν ήρεμα, μέχρι να μας δοθεί η ευκαιρία να της κηρύξουμε πόλεμο; 

ΚΙΜΠΙ

kibi2g@yahoo.gr, kibi-blog.blogspot.com


ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΞΙΑ 

Οὐδεὶς ἄνθρωπος ἀξίας ἔχει ἀνάγκην νὰ γίνῃ ἐπιτήδειος ἢ ἀπατεών. Ἡ καθημερινὴ κοινωνικὴ πεῖρα διδάσκει ὅτι τὰ ἐπίθετα ταῦτα οὐδέποτε κατώρθωσαν νὰ «κολλήσουν» εἰς ἀνθρώπους πραγματικῆς ἀξίας, οἱ ὁποῖοι, ἐὰν ὑπῆρξαν μισητοί, ἐχαρακτηρίσθησαν ἴσως ὡς «κακοί», ὡς «καταχθόνιοι», ὡς «γόητες», ὡς «τορπιλληταὶ» ἢ ὡς «λιβελλογράφοι», οὐδέποτε ὅμως ὡς ἐπιτήδειοι ἢ ἀπατεῶνες, καὶ ὅταν ἀκόμη ὑπῆρξαν συντηρητικοὶ εἰς τὰς σχέσεις των μετὰ τῶν λοιπῶν ἀνθρώπων καὶ κατώρθωσαν πάντοτε νὰ προωθηθοῦν ἢ νὰ ἐπικρατήσουν. Ἀπόλυτος ἐσωτερικὴ συνέπεια τῆς πνευματικῆς ἀναπηρίας τοῦ βλακὸς εἶναι ἄλλως τε ὄχι μόνον ἡ ἀγελαία του τάσις, ὄχι μόνον ἡ προώθησίς του «πλάτην μὲ πλάτην» μὲ τὴν λεγεῶνα τῶν ὁμοίων του, ὄχι μόνον ἡ προσφυγὴ εἰς τὰ εὐτελέστερα μέσα τῆς ἐπιτηδειότητος, τὴν ἔλλειψιν ἀντιθέτου γνώμης, τὴν προσφορὰν εὐκόλων καὶ ἀνηθίκων ἐκδουλεύσεων καὶ τὴν κολακείαν, ἀλλὰ καὶ ἡ συστηματικὴ ἀποφυγὴ πάσης συγκρούσεως καὶ πάσης μάχης. Καὶ ὅταν ἀκόμη ὁ βλάξ, ὑπὸ τὴν μορφὴν τοῦ ἐπιτηδείου ἢ τοῦ ἀπατεῶνος, ἐξαναγκασθῇ νὰ δώσῃ μάχην, θὰ δώσῃ αὐτὴν διὰ τῶν πνευματικῶς εὐκολοτέρων καὶ συνεπῶς τῶν ἀνηθικωτέρων «ὅπλων»: τοῦ ψεύδους, τῆς διαστροφῆς, τῆς ρᾳδιουργίας καὶ τῆς συκοφαντίας.

Ἐξ οὗ ἕπεται τὸ ἀκλόνητον δόγμα: καὶ ἡ ἀνηθικότης εἶναι ἀποκλειστικὸν προνόμιον τῶν βλακῶν!

Ευάγγελου Λεμπέση, «Η τεραστία κοινωνική σημασία των βλακών εν τω συγχρόνω βίω», 1941


Saturday, June 7, 2025

Ο πόλεμος (κι ο θάνατος) τους πάει πολύ

 Η Εφημερίδα των Συντακτών 7-8/6/2025




Θυμάστε την πανέξυπνη μαύρη κωμωδία (30 χρόνια πίσω και βάλε) του Ρόμπερτ Ζεμέκις, με Μέριλ Στριπ, Γκόλντι Χόουν, Μπρους Γούλις, «Ο θάνατος σου πάει πολύ»; Θυμίζω εν συντομία το στόρι: πλαστικός χειρουργός βρίσκεται ανάμεσα σε δυο γυναίκες σε θανάσιμο ανταγωνισμό, οι οποίες πίνουν ένα μαγικό φίλτρο που τις κάνει αιώνια νέες, κουκλάρες, χυμώδεις, λαμπερές, ατσαλάκωτες. Στην προσπάθειά τους να εξοντώσουν η μια την άλλη, ανακαλύπτουν ότι εκτός από αιώνια νέες είναι και απέθαντες. Ετσι, ακόμα και κομματάκια να κάνει η μια την άλλη, αυτές ζουν και χρειάζονται τον πρώην σύζυγο/εραστή πλαστικό χειρουργό για να τις… συναρμολογεί. 


Γιατί ανακαλώ την ταινία; Διότι, πείτε μου αληθινά, δεν σας θυμίζει η Γηραιά (και σκατόψυχη) Ηπειρος, δυτική και ανατολική, τις θανάσιμες ανταγωνίστριες-ζόμπι που σχεδόν απολαμβάνουν μαζοχιστικά να ζουν και να ξαναζούν την αλληλοεξόντωση, τους θανάτους και τις αναγεννήσεις τους μέσα από τα διαμελισμένα σώματά τους; Θεωρητικά, οι τέσσερις γενιές ανθρώπων που έχουν περάσει από την Ευρώπη μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, κουβαλώντας κάθε μια στην πλάτη το βάρος του χαμού των προγόνων της στις πιο αιματηρές συγκρούσεις στην ιστορία της ανθρωπότητας, θα έπρεπε να έχουν επιβάλει εκείνο το κοινότοπο «Ποτέ πια!». Κι αν υποθέσουμε ότι στον Μεσοπόλεμο δεν είχε γίνει και τόσο ξεκάθαρο πόσο χειρότερο μπορεί να γίνει το πράγμα σε έναν ακόμα παγκόσμιο πόλεμο, ήρθε ο Δεύτερος να επιβεβαιώσει ότι ο απέθαντος μιλιταρισμός και ο αιωνίως αναγεννώμενος πολεμικός καπιταλισμός μπορούν να μετατρέψουν σε κόλαση όλη την ήπειρο, όλο τον πλανήτη.


Στην καταπληκτική έρευνα που έκανε ο Γιάννης Μαυρής στο ένθετο για τις «Δημοσκοπήσεις στο τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου» που πρόσφερε η «Εφ.Συν.» το προηγούμενο Σάββατο (31/5/2025), αποκαλύπτεται ότι οι κοινωνίες της Δύσης, σε ΗΠΑ και Ευρώπη, βγήκαν από την κόλαση του Πολέμου το 1945 γεμάτες ελπίδα και αισιοδοξία για ειρήνη και συνύπαρξη, αλλά και γεμάτες θυμό και αποφασιστικότητα να εξουδετερωθούν για πάντα οι εμψυχωτές, χρηματοδότες και οι ιδεολογικοί πάτρωνες του πολεμικού ολέθρου και του φασισμού.


«Η ζωή ξαναρχίζει για μας/με τραγούδια και γέλια...» τραγουδούσε, σε μια αντιστοιχία με τις δημοσκοπήσεις αυτές, στο γνωστό μεταπολεμικό tango habanera η Κάκια Μένδρη, το 1946. Βεβαίως, στην Ελλάδα ο πόλεμος είχε ήδη ξαναρχίσει στα ελληνικά βουνά, με τους πρώην Αγγλοαμερικανούς συμμάχους να βομβαρδίζουν τους απελευθερωτές της χώρας και να συνδράμουν τους συνεργάτες των ναζί. Ο Ελληνικός Εμφύλιος, από πολλές απόψεις, ήταν η πρόβα ενός θερμού πολέμου σε μικροκλίμακα, με φόντο τον μεγάλο Ψυχρό Πόλεμο που είχε ήδη ξεκινήσει με επίκεντρο την Ευρώπη. 


Ακριβώς όπως τις αμετανόητες πρωταγωνίστριες-ζόμπι του Ζεμέκις, η «παλιά Ευρώπη» επιστρέφει σαν τον δολοφόνο στον τόπο του εγκλήματος, σαν τον απέθαντο στο πεδίο της κόλασης. Οσοι απορούν γιατί η ηγεσία της Ε.Ε. είναι βασιλικότερη του βασιλέως στη σύρραξη Ρωσίας - Ουκρανίας και γιατί παρακολουθεί απρόθυμα τις διαμεσολαβήσεις του ανεξέλεγκτου Τραμπ υπέρ μιας εκεχειρίας και συμφωνίας ειρήνευσης, ίσως πρέπει να ρίξουν μια ματιά στα ταμπλό των ευρωπαϊκών χρηματιστηρίων. Από την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, οι μετοχές των ευρωπαϊκών πολεμικών βιομηχανιών μπήκαν σε κατάσταση συναγερμού. Από τη στιγμή που η Ε.Ε., με την ενθάρρυνση της κυβέρνησης Μπάιντεν, άρχισε να μπαίνει στο παιχνίδι του εξοπλισμού της Ουκρανίας εναντίον της Ρωσίας, οι μετοχές των ίδιων εταιρειών άρχισαν να προσελκύουν το ζωηρό ενδιαφέρον των παικτών του χρηματιστηριακού τζόγου. Από την ώρα που η Ε.Ε. αποφάσισε να γίνει «εκ του σύνεγγυς» στρατιωτικός αντίπαλος της Ρωσίας, άρχισε αληθινό πάρτι ανόδου. Και από τη στιγμή που αποφάσισε να μετατραπεί η Ε.Ε. σε πολεμική-μιλιταριστική ένωση, να οπλιστεί σαν αστακός με βασικό στόχο τη Ρωσία, οι αμυντικές μετοχές απογειώθηκαν. 


Στο φαινόμενο αποτυπώνεται όχι μόνο ο παλιός κανόνας του χρηματιστηριακού τζόγου, «Οταν βλέπεις αίμα, αγόραζε, αγόραζε, αγόραζε!», αλλά και η ολική επανα-στρατιωτικοποίηση της Ευρώπης, με πρωταγωνίστριες τις ίδιες χώρες, και πρώτη τη Γερμανία. Κι αυτό είναι ένα ζοφερό, ανατριχιαστικό ντεζαβού!


Από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, λοιπόν, οι πολεμικές βιομηχανίες της Ευρώπης έχουν καταγράψει τεράστια κέρδη. Η μετοχή της βρετανικής ΒΑΕ (British Aerospace) έχει αυξηθεί 250%, της ιταλικής Safran 140%, της Airbus 50%, της γαλλικής πολυεθνικής Thales 50% –φτωχή συγκομιδή που ίσως εξηγεί γιατί ο Μακρόν υπερθεματίζει στην αύξηση των στρατιωτικών δαπανών–, η ιταλική Leonardo 800%! Αλλά το απόλυτο ρεκόρ το κατέγραψε η γερμανική Rheinmetall, η μετοχή της οποίας έχει εκτοξευτεί κατά 1.800%. Οι αγορές γιόρτασαν με τις δέουσες τιμές την ένταξη της γερμανικής εταιρείας στον δείκτη Euro Stoxx 50, με τις 50 πολυτιμότερες μετοχές της ευρωζώνης, από όπου εκτόπισε τη γαλλική Kering, που διαθέτει μερικές από τις πιο διάσημες φίρμες μόδας (Yves Saint Laurent, Guzzi, Alexander McQueen κ.ά.), που θα μπορούσαν να διασωθούν στο μέλλον της στρατόκαυλης Ευρώπης αν το στρίψουν σε ρούχα παραλλαγής, χακί στολές, κάλτσες και άρβυλα του στρατιώτη. 

Η Rheinmetall, που στη διάρκεια του πολέμου έφτασε την κεφαλαιοποίησή της στα 87 δισ. ευρώ, είναι μόνο μία από τις παλιές καραβάνες του γερμανικού μιλιταρισμού, υπεραιωνόβια, με καθοριστική συμβολή και στο σφαγείο του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, αλλά πολύ περισσότερο στο ναζιστικό μακελειό του Β΄. Οι νικητές Σύμμαχοι, Αμερικανο-αγγλο-γάλλοι από τη μια και Ρώσοι απ’ την άλλη, κατέστρεψαν ή μετέστρεψαν την πολεμική παραγωγή της Rheinmetall και κάθε άλλης γερμανικής στρατιωτικής βιομηχανίας που τροφοδότησε τους ναζί σε ειρηνικής χρήσης προϊόντα. Γραφομηχανές και ηλεκτρικές σκούπες στην Ανατολική Γερμανία, ψυγεία και οχήματα μεταφοράς στη Δυτική. Το 1945, παρά τη γρήγορη εκκίνηση του Ψυχρού Πολέμου και του εξοπλιστικού ανταγωνισμού ΗΠΑ και ΕΣΣΔ, υπήρχε μάλλον η κοινή συναίσθηση ότι η διαιρεμένη τότε Γερμανία πρέπει να μείνει έξω από το επικίνδυνο παιχνίδι, να κρατηθεί όσο γίνεται πιο μακριά όχι μόνο από την προοπτική επανεξοπλισμού της, αλλά και από την παραγωγή όπλων προς εξαγωγή. Να καταστραφεί δηλαδή η υλική βάση του γερμανικού μιλιταρισμού και φασισμού. Αλήθεια, ποιος από την ηγεσία της Ε.Ε. μπορεί να βάλει το χέρι του στη φωτιά ότι η εκτοπισμένη από τον θρόνο της πιο εξαγωγικής και πλεονασματικής χώρας του πλανήτη δεν θα πάρει ξανά το όπλο της; 


ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΞΙΑ 


Ηρθε σαν μπόρα σαν καταιγίδα

και στη δικιά μας πατρίδα

ο πόλεμος ένα πρωί

και νέκρωσε κάθε ζωή

 

Γκρέμισε σπίτια, βούρκωσε μάτια

κι αίματα γιόμισε τα μονοπάτια

πέρασε όμως και να

όλα γελούνε ξανά

 

Η ζωή ξαναρχίζει για μας

με τραγούδια και γέλια

λάμπει ο ήλιος ξανά της χαράς

στα χωράφια στ’ αμπέλια

 

Τα πουλιά τραγουδούν χαρωπά

τσίου-τσίου στα κλώνια

κι οι καρδιές κουβεντιάζουν γλυκά

για μι’ αγάπη αιώνια

 

Το φεγγάρι κυλά γελαστό

στην πανώρια γαλήνη

για να πη μεθυσμένο κι αυτό:

Καλώς ήρθες, Ειρήνη

 

Κώστα Κοφινιώτη (στίχοι), Ανδρέα Πόγγη (σύνθεση) «Η ζωή ξαναρχίζει για μας» (tango habanera, 1946)


Sunday, June 1, 2025

Κλέβοντας μούσμουλα

 Η Εφημερίδα των Συντακτών, 31/5-1/6/2025

Μια μουσμουλιά γειτόνισσα, για να μη λέτε πως σας κοροϊδεύω.

Μουσμουλιά ή μεσκουλιά, μεσπολιά ή δεσπολιά. Επιστημονική ονομασία: Εριοβοτρύα η ιαπωνική. Αγγειόσπερμο, δικότυλο φυτό που ανήκει στην τάξη των Ροδοδών, συγγενεύει με τις μηλιές και τις αχλαδιές, κι ας μην του φαίνεται. Δέντρο αειθαλές, ιθαγενές της Κίνας και Ιαπωνίας. Οι καρποί του, αναλόγως τις ντοπιολαλιές, λέγονται μούσμουλα, μέσκουλα, μέσπολες ή δέσπολες. Ηρθε στη Μεσόγειο τον 17ο αιώνα, στην Ελλάδα από τον 19ο αιώνα και μετά άρχισε να μπαίνει σε κήπους, αυλές και οπωρώνες, ανάμεσα σ' άλλα δέντρα, όχι απαραίτητα για μαζική παραγωγή, αλλά για ιδιωτική χρήση, λίγο ως καλλωπιστικό, λίγο για τους γλυκόξινους, δροσερούς καρπούς που έρχονται σε μια φάση που τα φθινοπωριάτικα έχουν τελειώσει και τα καλοκαιρινά αργούν ακόμη.  


Φρούτο της εποχής το μούσμουλο λοιπόν, μέχρι να βγει ο Ιούνης θα έχει εξαφανιστεί από τις αγορές. Τώρα το βρίσκουμε στην πιο λαχταριστή εκδοχή του, κροκί στο χρώμα, ζουμερό στη σάρκα, γλυκόξινο στη γεύση. Απρίλη και Μάη σκάει μύτη στις λαϊκές, στα μανάβικα, στα σούπερ μάρκετ σε τιμές δηλητηριώδεις: 3 με 4 ευρώ τα συμβατικά, έξι ευρώ και πάνω τα βιολογικά, είδα σε βιόπληκτο μαγαζί συσκευασία με 12 ευρώ το κιλό, ούτε μοσχάρι να ήταν. Βεβαίως ίσως έχουν και τα δίκια τους οι παραγωγοί, λιγοστές οι οργανωμένες καλλιέργειες, όχι πάνω από 1.000 στρέμματα πανελλαδικά, άλλωστε η ανά νοικοκυριό κατανάλωση δεν ξεπερνάει το ένα κιλό το χρόνο κατά την ΕΛΣΤΑΤ, και αυτό το κιλό περιλαμβάνει όλα τα «εμπύρηνα» –δαμάσκηνα, ροδάκινα, βερίκοκα και τα μούσμουλα (Α! και τα κορόμηλα! Τόσο σπάνια πια και τόσο αστραπιαίο το πέρασμά τους. Τα λατρεύω, έχουν την άγουρη γεύση παιδικής ηλικίας, λήξης σχολικής χρονιάς, αναρριχήσεων σε δέντρα για να κόψουμε απαγορευμένους καρπούς, φωνών και βρισιών από θυμωμένους ιδιοκτήτες, πανικόβλητης φυγής και πτώσης από τα κλαδιά, γρατζουνιών στα γόνατα, στους αγκώνες, ενίοτε και στο κούτελο.) 


Από την άλλη πλευρά η σπανιότητα των μούσμουλων (και των κορόμηλων ακόμη περισσότερο) που τα κάνει τόσο πολύτιμα και ακριβά είναι σχεδόν ανεξήγητη, αν αναλογιστεί κανείς πόσες μουσμουλιές σε σπιτικούς κήπους κι αυλές περνούν απαρατήρητες όλο τον χρόνο, αλλά τον Απριλομάη κλέβουν το βλέμμα μας όταν γεμίζουν τα κιτρινοπορτοκαλιά στρογγυλά μούσμουλα, σαν χριστουγεννιάτικα δέντρα με κίτρινα φωτάκια. Σε Στερεά Ελλάδα, Πελοπόννησο, Ιόνια νησιά, Κρήτη, αραιότερα και στο Αιγαίο, διασχίζοντας χωριά, περιβόλια, χωράφια όλο και μια μουσμουλιά, μεσκουλιά, μεσπολιά, δεσπολιά ξεφυτρώνει κι απορώ που ο βοσκός Γιάννης Βόγλης στο θρυλικό βουκολικο-τουριστικό «Κορίτσια στον ήλιο» των σίξτις κυνηγούσε την ανυποψίαστη Αν Λόμπεργκ φωνάζοντας «Στάσου, μύγδαλα». Πού διάολο βρέθηκαν τα μύγδαλα εκεί που βοσκούσε το κοπάδι του, ενώ είναι βέβαιο ότι σε ακτίνα βολής όλο και κάποια μεσκουλιά θα υπήρχε, κι αν ήταν Ιούνης όλο και κάποιοι ολόγλυκοι καρποί θα 'χαν μείνει στο δέντρο, «Στάσου, μούσμουλα» θα φώναζε ο βοσκός ή «Στάσου, δέσπολες», αν ήταν Κρήτη, κι όπως θα ξεχώριζαν φωτεινές, πορτοκαλιές στις χούφτες του βοσκού ίσως θα καταλάβαινε η τουρίστρια τις αγνές προθέσεις του και θα αποφευγόταν όλη αυτή η παρεξήγηση περί απόπειρας βιασμού, η φυλακή και τα λοιπά.


Κι εδώ κάπου τελειώνουν τα μαθήματα/προσχήματα γεωπονικής και πατριδογνωσίας, κι ήρθε η ώρα να μας πει τι θέλει να πει ο ποιητής (εγώ είμ' αυτός). Μέτρησα ακόμη και στη γειτονιά μου τέσσερις μουσμουλιές, κατάφορτες με μούσμουλα, σε τσαμπιά δυο-τρία μαζί, μικρά βέβαια, πολύ μικρότερα απ' του εμπορίου που μια μετάλλαξη όσο να 'ναι θα την έχουν υποστεί. Δέντρα μεγάλα, ψηλά, σε αυλές κυρίως παλιών μονοκατοικιών ή ακριβώς έξω απ' αυτές. Τα φρούτα μένουν εκεί, πάνω στα δέντρα, κανείς δεν φαίνεται να τα 'χει αγγίξει, τα είδα και όπου κι αν βρέθηκα το τελευταίο δίμηνο εκτός Αθήνας, κάποια πίσω από το συρματόπλεγμα ενός περιβολιού, με τα κλαδιά τους να βγαίνουν έξω, στον δρόμο, γεμάτα καρπούς. Η παρόρμησή μου ακόμη και τώρα, ως μεσήλικας, είναι να σταματήσω και να κόψω κάμποσα, τουλάχιστον να δοκιμάσω αν λένε κάτι, και λένε τελικά τα άτιμα, μικρά αλλά ζουμερά, θεόρατα τα δέντρα τους, ένα φτάνει στον τρίτο μιας οικογενειακής πολυκατοικίας, δεν θα 'ναι τριάντα-σαράντα ετών; Μόνο με σκάλα φτάνεις τα πάνω κλαδιά, που μεγάλωσαν περισσότερο μ' αδιαφορία παρά με περιποίηση. 


Αλλά κοιτάξτε τι θα γίνει αν σταθώ, όχι για να κόψω ένα από περιέργεια, αλλά με μια σακούλα να τη γεμίσω μούσμουλα, αν ανέβω στη μάντρα ή τα κάγκελα του σπιτιού για να φτάσω όσο πιο πολλά μπορώ, αν φέρω μια σκάλα και τη ρίξω πάνω στο δένδρο για να κόψω απ' τα πάνω κλαδιά, σίγουρα θα βγει κάποιος από τους ιδιοκτήτες και ενοίκους και θα με βρίσει, θα φωνάξει «κλέφτης!», παίζει να πάρει και την αστυνομία, αν είναι και γνωστός ρεζίλι θα γίνω στη γειτονιά, ο «κλέφτης των μούσμουλων», η κόρη μου θα είναι «το παιδί του μουσμουλοκλέφτη», η γυναίκα μου δεν θα τολμά να κυκλοφορήσει, μπορεί καμιά μέρα να με πάρουν στο κυνήγι με τα ίδια τα μούσμουλα ή ό,τι άλλο υπάρχει σε αφθονία στα πεζοδρόμια της Αθήνας, σίγουρα τα νεράντζια. Διότι το να κόψεις μούσμουλα από το δέντρο που βρίσκεται στο περιβόλι, στην αυλή ή στο πεζοδρόμιο κάποιου είναι κλοπή, ενώ το να τ' αφήσεις ανενόχλητα πάνω στα δέντρα να παραωριμάσουν, να σαπίσουν και να πέσουν κάτω στο χώμα, στον δρόμο, στο πεζοδρόμιο είναι μια πολιτισμένη στάση σεβασμού της ιδιοκτησίας και της αγοράς. Θες μούσμουλα, κύριε; Να πας ν' αγοράσεις, 2 με 3 ευρώ το κιλό στη λαϊκή, 5 τα βιολογικά, στο σούπερ μάρκετ έχει και συσκευασία με 2 ευρώ, αλλά κιλό δεν είναι. 


Κι επειδή κι εγώ είμαι πολιτισμένος άνθρωπος, από δω και στο εξής θα βλέπω τα μούσμουλα να σαπίζουν στα δέντρα, κανείς δεν θα τα μαζέψει, μέχρι το τέλος του Ιούνη μια καφετί βιομάζα θα μαζευτεί κάτω από κάθε δέντρο -πόσα να φάνε πια και τα πουλιά, πόσα και τα σκουλήκια, πόσα να μαζέψουν και οι καθαριστές των δήμων;- ούτε την τύχη να γίνει φυσικό λίπασμα δεν θα έχει. 


Ετσι τα θεμέλια του κόσμου μας μένουν στη θέση τους. Ελάχιστοι διανοούνται να μπουν σ' έναν πορτοκαλεώνα να γεμίσουν μια τσάντα με πέντε-έξι κιλά πορτοκάλια. Αλλά το να μείνουν αμάζευτα στα δέντρα τόνοι ολόκληροι μέχρι να περάσει να πάρει μερικά η βιομηχανία χυμών για 1 λεπτό το κιλό -αυτό δεν είναι κλοπή!- ή να αφεθούν να σαπίσουν στα περιβόλια και να επιδοτηθεί εκ των υστέρων (από ΚΑΠ και ΟΠΕΚΕΠΕ!) ένας απροσδιόριστος όγκος σαπίλας, είναι κοινωνικά έντιμο και οικονομικά ορθολογικό, σωστά; 


ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΞΙΑ

Δουλειά και χαμαλίκι και βρόμα κι απλυσιά

μαζεύτηκαν οι λύκοι να μπουν στην εκκλησιά.


Κοιμάμαι στο χαλίκι, χορταίνω από βρισιά

και μ’ έχει σαν σκουλήκι του κόσμου η μπαμπεσιά.


Πού θα πάμε, πού θα πάμε,

τι θα φάμε, τι θα φάμε;

Εκλεψα μια λαμαρίνα,

με ζεστή, ζεστή φαρίνα.


Σώπα, σώπα, σώπα, σώπα,

δεν μου το ‘πες , δεν σου το ‘πα.

Πάψε, πάψε, πάψε, πάψε

κι ό,τι βρεις μπροστά σου, χάψε.

Νίκου Γκάτσου, Μάνου Χατζιδάκι «Τα λουστράκια» (από την ταινία «America America», του Ελία Καζάν, 1963)

Saturday, May 24, 2025

Papa e Pepe, Ricchi e Poveri

Η Εφημερίδα των Συντακτών, 24-25/5/2025




Την περασμένη εβδομάδα, λόγω εκτοπισμού της στήλης από την έντυπη «Εφ.Συν.» (17/5/2025), για την οποία ομολογώ ότι δεν διαμαρτυρήθηκα εντόνως διότι μεταξύ μας είχα σπαρίλες, έγραψα ένα μικράκι στα «Παρασκήνια» της εφημερίδας, στο οποίο ανέφερα: «Πέρα από την πλάκα, αν έγραφα κανονικά τη στήλη, θα έγραφα για τον “Ελ Πέπε”, τον εκλιπόντα “πρόεδρο των φτωχών”, θέτοντας το ερώτημα: Γιατί θεωρείται ηρωισμός, επίτευγμα ή ακραία εξαίρεση το γεγονός ότι ένας ηγέτης χώρας ούτε ήταν πλούσιος πριν ούτε πλούτισε ασκώντας τα καθήκοντά του; Τι καθιστά τη διακυβέρνηση “μοιραία” μηχανισμό εκμαυλισμού και την εξουσία μέσο κορεσμού της απληστίας;»


Ισχύει για τον «Ελ Πέπε», τον Χοσέ Μουχίκα ή «πρόεδρο των φτωχών», ισχύει και για τον μακαρίτη τον Φραγκίσκο, τον «Il Papa dei poveri», τον «Πάπα των φτωχών». Επαινέθηκαν, εγκωμιάστηκαν, λατρεύτηκαν για το γεγονός ότι δεν πλούτισαν αναρριχώμενοι στα κορυφαία αξιώματα της χώρας του ο πρώτος, του ποιμνίου των 1,4 δισεκατομμυρίου καθολικών του πλανήτη ο δεύτερος. Εντάξει, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ιστορία του Βατικανού είναι μια διαδρομή αιώνων ανάμεσα στη συγκέντρωση πλούτου και εξουσίας. Ολα όσα θαυμάζουμε ως επιτεύγματα υψηλής τέχνης, μεγαλειώδους αρχιτεκτονικής, αριστουργηματικής ζωγραφικής, επιβλητικής γλυπτικής στη Ρώμη, και σε όλες τις μεγάλες και μικρές «Ρώμες» που έστησε σε όλον τον κόσμο το παπικό υπερκράτος, ακολουθούμενο από ενόπλους σταυροφόρους ή ακολουθώντας αυτό τους σταυροφόρους που του απέσπασαν την πολιτική ισχύ, όλα αυτά δεν είναι παρά απεικονίσεις -υψηλής αισθητικής, βέβαια- του τρόπου που η εξουσία «παράγει» τεράστιο πλούτο. 

Ολες οι μεγάλες θρησκείες που γεννήθηκαν ή εξελίχθηκαν σε κρατικές ιδεολογίες, μηχανισμούς χειραγώγησης, εκφοβισμού και ηθικού εκβιασμού των πιστών τους ή στιγματισμού και εξόντωσης των αλλοπίστων και των αιρετικών, ήταν (και είναι) ταυτόχρονα οργανισμοί συσσώρευσης κεφαλαίου από κάθε πηγή: από την πίστη ή τη λεηλασία της «απιστίας», από τις εθελοντικές εισφορές ή από τις βίαιες αρπαγές εν ονόματι του ή των θεών, των προφητών, των αγίων, των άβαταρ και όποιων άλλων εκδοχών του μεταφυσικού, από τη διαπλοκή με την πολιτική εξουσία και τις ανταλλαγές ποσοτήτων «θείας χάρης» στους ηγεμόνες με χρήμα, ακίνητα, δωρεάν εργατικό δυναμικό. 

Αν και το Βατικανό δεν έχει πλέον την κοσμική πολιτική ισχύ που ο πατέρας της πολιτικής φιλοσοφίας και της θεωρίας του κράτους Τόμας Χομπς αναγνώρισε σε κάθε «εκκλησιακή και πολιτική κοινότητα», παραμένει η πιο εμβληματική, λαμπερή συνεκδοχή του κανόνα ότι η πολιτική εξουσία δεν είναι απλώς ο εγγυητής του εκάστοτε (εκμεταλλευτικού) συστήματος παραγωγής, αλλά και ένας αυτοτελής πόλος συσσώρευσης περιουσιακών στοιχείων. Οχι μόνο για τη χρηματοδότηση των βασικών λειτουργιών του κράτους, αλλά και για τον προσωπικό πλουτισμό των κορυφαίων λειτουργών του. Στην πραγματικότητα δεν πρόκειται περί διαφθοράς, εκτροπής ή εκμαυλισμού.


Εφόσον η πολιτική εξουσία έχει βασική μέριμνα ότι δεν θα ανατραπεί η ταξική πυραμίδα και δεν θα διαταραχτεί η αναδιανομή του πλούτου από τους κάτω προς τα πάνω, η φυσική θέση των κορυφαίων εκπροσώπων τους, αιρετών, δοτών ή ελέω θεού «φυτευτών», είναι εκεί, στην κορυφή της πυραμίδας, ή ελάχιστα κάτω απ’ αυτήν. Το «αφύσικο» είναι ο Μουχίκα και ο Φραγκίσκος, που παραλίγο να χαλάσουν την πιάτσα της διακυβέρνησης, επιλέγοντας όχι μόνο να είναι με τους φτωχούς, αλλά να είναι οι ίδιοι (ή τουλάχιστον να δείχνουν) φτωχοί. 


Θα ήταν πολυτιμότερη η συνεισφορά του Papa και του Pepe, αν έπειθαν τους φτωχούς οπαδούς τους ότι δεν είναι «φυσικό» να είναι φτωχοί, αν δεν τους καθησύχαζαν με κηρύγματα όπως των Ricchi e Poveri (= Πλούσιοι και φτωχοί) από τα μακρινά έιτις, ότι οι φτωχοί μπορεί να είναι πλούσιοι, αρκεί να αγαπηθούν. Δεν πολυπαίζει αυτό. Πείτε στον Τραμπ και στον Μασκ να διαλέξουν ανάμεσα στα δισεκατομμύριά τους και στην αγάπη του αμερικανικού λαού και θα σας απαντήσουν: «Εχουμε αρκετά για να αγοράσουμε τη λατρεία όλου του κόσμου!»

ΚΙΜΠΙ 

kibi2g@yahoo.gr και kibi -blog.blogspot.com



ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΞΙΑ


Με αυτά τα αστέρια κολλημένα στον ουρανό,

και μια παλιά ταινία αγάπης στην τηλεόραση,

ακόμη κι αν μια φέτα προσούτο κοστίζει πολύ

για το σάντουίτς μου, εσύ το κάνεις τέλειο 


Σε αυτές τις τσέπες τις τόσο μεγάλες και άδειες

Μπορώ να βάλω ό,τι θέλεις.

Είμαι χαρούμενος που βρίσκομαι στον κόσμο,

Επειδή ο κόσμος είσαι εσύ.


Ακόμη και οι φτωχοί μπορούν να αγαπηθούν,

Ακόμα και οι φτωχοί μπορούν να είναι πλούσιοι,

Αρκεί να είναι ελεύθεροι.

Φτωχοί, αλλά χαρούμενοι που ζουν

Σε ένα κρεβάτι λίγο στενό,

Μόνοι, εσύ κι εγώ.



Ricchi e Poveri, «Poveri» (Από το άλμπουμ «Mamma Maria», 1982, ερασιτεχνική γκουγκλομετάφραση)


Sunday, May 11, 2025

Περί χρέους, on the road

Η Εφημερίδα των Συντακτών, 10 -11/5/2025





ΠΘΥΓ (Πρωθυστερόγραφον): Προς αιτιολόγηση τίτλου, διευκρινίζω ότι το κείμενο αυτό γράφτηκε καθ’ οδόν, στο κινητό, χάρη στον φίλο Γκ. που οδήγησε ήρεμα για ώρες μέχρι τον προορισμό μας. Πρώτη φορά το έκανα, εγώ που δυσκολεύομαι ακόμη και με τα sms. Τελικά κάνει δουλίτσα η εγχείρηση καταρράκτη. Και έχω ένα ακόμη χρέος στον Γκ. για την υπομονή του.

Κυρίως θέμα: 
Πρέπει επειγόντως να φρεσκάρουμε το απελευθερωτικό μας εορτολόγιο. Ποια 25η Μάρτη, ποια 28η Οκτώβρη, ποια 8η ή 9η Μάη της αντιφασιστικής νίκης, η επέτειος του εγγύς μέλλοντός μας θα είναι η μέρα απελευθέρωσης από το χρέος. Για την ακριβή ημερομηνία και χρονολογία ερίζουν πολλοί πρωθυπουργοί και υπουργοί Οικονομικών· άλλοι θέλουν ορόσημο την 20ή Αυγούστου 2018, ημέρα ολοκλήρωσης του 3ου Μνημονίου, άλλοι προτιμούν τη συμφωνία διευθέτησης του χρέους το 2017, εννοείται ότι ο Κυριάκος θα απαιτήσει την 20ή Αυγούστου 2022 για το τέλος της ενισχυμένης εποπτείας, έλα μου όμως που οι διαδοχικοί υφιστάμενοί του στο ΥΠΟΙΚ θέλουν καθένας τους να αφήσει το στίγμα του στο νέο απελευθερωτικό ημερολόγιο, ο Σταϊκούρας την εξόφληση του ΔΝΤ, ο Χατζηδάκης τη μέρα της πιστοληπτικής αναβάθμισης από τον Moodys, αλλά από την εξωτερική κάνει προσπέραση τώρα το νέο «θείο βρέφος» της οικονομίας, ο Πιερρακάκης, που μας βεβαιώνει ότι καθαρίσαμε με τις βαριές δόσεις εξόφλησης του χρέους από το 2032 και μετά, κανένα άγχος για τα παιδιά, εγγόνια και δισέγγονά μας που έχουν φορτωθεί καμιά 300ριά δισ. ευρώ, πληρωτέα μέχρι το 2059.

Αν ξεκαθαρίσουμε τη χρονολογία της απελευθέρωσης από τον ζυγό της χρεοκρατίας, που ωστόσο επί 15 χρόνια μάς είχαν σχεδόν πείσει πως δεν ήταν πιστωτική κατοχή της χώρας, αλλά σωτηρία της από τους πονόψυχους εταίρους μας δανειστές, την ημερομηνία της νέας λαμπρής επετείου τη βρίσκουμε. Ισως να είναι η μέρα που ανεβήκαμε το πρώτο σκαλί της επενδυτικής βαθμίδας, αλλά πάλι μπορεί να πρέπει να περιμένουμε τη μέρα που στην κορφή του χρέους των 360 δισ. ευρώ θα υψώσουμε τη σημαία με τρία Α της πιστοληπτικής αξιολόγησης, όπως ο Κόκκινος Στρατός κάρφωνε τη σοβιετική σημαία στην κορυφή του Ράιχσταγκ, στις 9 Μάη 1945.

Ας το πάρουμε όμως από την αρχή. Οπως είναι γνωστό, ενώ ο κόσμος καίγεται μεταφορικά και κυριολεκτικά, εδώ είμαστε μες στην καλή χαρά. Για την ακρίβεια, η κυβέρνηση και οι αφοσιωμένοι της φίλοι και σύμμαχοι πλέουν σε πελάγη ευτυχίας και αισιοδοξίας, γιατί -όπως είπε ο νέος υπουργός Οικονομικών- ανακτήθηκε η εθνική κυριαρχία επειδή απασφαλίσαμε τη νάρκη του χρέους, «η Ελλάδα από το 2027 δεν θα είναι η πιο χρεωμένη της Ε.Ε.», βεβαιώνει ο Κυρ. Πιερρακάκης. 
Αν και μόνο ως πλάκα μπορούμε να πάρουμε αυτόν τον ισχυρισμό, ότι έχουμε περίπου πετύχει... ουσιαστική διαγραφή του χρέους, που πουλάει σαν χάντρες στους ιθαγενείς η κυβέρνηση Μητσοτάκη, ας δούμε τι πραγματικά έχει συμβεί. 

Το χρέος, όπως είναι γνωστό, έχει ρυθμιστεί από το 2017, επί Τρίπρα και Τσακαλώτου, με τρόπο ώστε μέχρι το 2032 η αποπληρωμή του να μας πέφτει ελαφριά, με μικρότερο επιτόκιο. Μετά το 2032 όμως θα άρχιζαν να σκληρά, γιατί θα έπρεπε να αρχίσουμε να εξοφλούμε το δάνειο του 2ου Μνημονίου, με πιο υψηλό επιτόκιο. Γι’ αυτό και οι κυβερνήσεις και του ΣΥΡΙΖΑ και της Ν.Δ. μετά το 2019 έκαναν ό,τι μπορούσαν για να φτιάχνουν υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για να εξυπηρετείται το χρέος. Εξ ου και το περίφημο μαξιλάρι του Τσακακώτου των 37 δισ. ευρώ, που μετά έγινε μαξιλάρι του Σταϊκούρα, μαξιλάρι του Χατζηδάκη και τώρα μαξιλάρι του Πιερρακάκη, με 44 δισ. ευρώ. Τα μισά από αυτά τα φυλάει ως Κέρβερος ο κληρονόμος της τρόικας, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας, που κατέχει το 75% από το χρέος των 360 δισ. ευρώ, και τα άλλα μισά τα διαχειρίζεται η κυβέρνηση, για να ξοφλήσει πρόωρα τα δανεικά στο ΔΝΤ και σε άλλους πιστωτές. Αυτό το εκτιμούν οι αγορές που άλλοτε μας έβγαζαν στη σέντρα και μας είχαν κάνει βορά του κόσμου, αλλά σήμερα δεν είμαστε πια το αγαπημένο ζωάκι τους. Σήμερα έχουν πιο σοβαρές δουλειές: τα θηριώδη χρέη της Ιταλίας, της Γαλλίας, ακόμη και της Γερμανίας, φυσικά των ΗΠΑ, τα θηριώδη χρέη όλου του κόσμου, που μετά την πανδημία, την ενεργειακή και την πληθωριστική κρίση έφτασαν τα 324 τρισ. δολάρια. Που σημαίνει πολύ απλά ότι οπουδήποτε σκάσει ένα κρατικό χρέος, τα όρνια θα πέσουν για να πάρουν ό,τι μπορούν από το πτώμα του. Από την Ελλάδα, ό,τι φάγανε φάγανε την προηγούμενη δεκαπενταετία, τώρα έχει απομείνει ο κατιμάς.

Με λίγα λόγια, το σαξές στόρι που πουλάει η κυβέρνηση για τη διαχείριση του χρέους, εκτός του ότι μιλάει για τις δικές μας λίβρες κρέας που τάισαν τα ζόμπι της χρεοκρατίας, βασίζεται μόνο στο ότι τα ίδια ζόμπι ορέγονται πια μεγαλύτερες, πιο ζουμερές λείες.


ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΞΙΑ
Η τάση που έχουν τα χρέη να αυξάνονται ταχύτερα από τη δυνατότητα του πληθυσμού να τα αποπληρώσει είναι μια βασική σταθερά σε όλη την καταγραμμένη Ιστορία. Τα χρέη διογκώνονται με γεωμετρική πρόοδο απορροφώντας το πλεόνασμα και υποβαθμίζοντας όλο και μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού σε κατάσταση αναγκαστικής εργασίας έναντι της υπερχρέωσής του. Για την αποκατάσταση της οικονομικής ισορροπίας η κραυγή του αρχαίου κόσμου για ακύρωση του χρέους διαλαλεί τι έκαναν τα κράτη της Εγγύς Ανατολής της Εποχής του Χαλκού με ένα απλό βασιλικό διάταγμα: διέγραφαν διαμιάς τα υπερτροφικά χρέη.

Michael Hudson, «Η δημοκρατία και το δημόσιο χρέος» (δημοσιεύτηκε στη «Frankfurter Algemeine Zeitung», 2011)


Saturday, May 3, 2025

Μυριούχοι και εκατομμυριούχοι

 Η Εφημερίδα των Συντακτών, 3-4/5/2025


Ενώ εμείς ασχολούμαστε με τα Τέμπη, την κυβερνητική συγκάλυψη, την κοινοβουλευτική παρωδία, τις δημοσκοπήσεις, την αντοχή του Μητσοτάκη, το άλμα της Ζωής, τις χαμηλές πτήσεις της Κεντροαριστεράς, τα σενάρια επιστροφής του Τσίπρα, τα τιμολόγια ρεύματος, την επίμονη ακρίβεια, τους δασμούς του Τραμπ, το μπλακάουτ στην Ιβηρική, τη γενοκτονία στη Γάζα, τα παζάρια για την Ουκρανία κι ό,τι τέλος πάντων συνθέτει το πανόραμα του κόσμου μας και του ελληνικού μικροκόσμου μας, στον μικρόκοσμο των εγχώριων σόσιαλ και στο διαδίκτυο κυριαρχούσε από την περασμένη Δευτέρα ένας «εκατομμυριούχος»: ο παίκτης Φίλιππος Μπεκιάρης που στο ομώνυμο τηλεπαιχνίδι κέρδισε 100.000 ευρώ.  

Για αρκετά 24ωρα ο τυχερός παίκτης έγινε λαϊκός ήρωα. «Χαμός στον Εκατομμυριούχο…», «Ετσι κέρδισε ο ΠΑΙΚΤΑΡΑΣ», «Παίκτης φαινόμενο», «Ο Φίλιππος έγραψε ιστορία», «Πέρασε στο πάνθεον (sic!) των τηλεπαιχνιδιών», «Η ερώτηση των 100.000 ευρώ..» είναι μερικοί από τους τίτλους που συνόδευσαν τα γλαφυρά ρεπορτάζ για το τηλεπαιχνίδι , στο οποίο η χρυσή γνώση που έφερε στον παίκτη τα 100 χιλιάρικα ήταν η απάντηση στο ερώτημα τι σημαίνει «Χονγκ Κονγκ»: Αρωματικό λιμάνι. Ούτε εγώ το ήξερα, ο ΠΑΙΚΤΑΡΑΣ το ήξερε και πήρε τα ευρουλάκια. 

Τις εκδηλώσεις θαυμασμού και ειλικρινούς χαράς για τη νίκη του Φίλιππου τις ακολούθησαν και ρεπορτάζ ή συνεντεύξεις με λεπτομέρειες για το τι είναι, με τι ασχολείται, τι θα κάνει τα λεφτά. Κάπου διάβασα πως θέλει να χρηματοδοτήσει το διδακτορικό του, είναι απόφοιτος Νομικής, του ευχόμαστε τα καλύτερα. 

Είναι πολλά λεφτά τα 100.000 ευρώ; Εξαρτάται από το σε ποιου τον τραπεζικό λογαριασμό πάνε. Αν μπουν στον δικό μου, στον δικό σας, στου μέσου μισθωτού, νέου, αγρότη ή μικροεπιχειρηματία, προφανώς θα κάνουμε πάρτι, κυριολεκτικά, σαν την Βουγιουκλάκη στη «Μοντέρνα Σταχτοπούτα», «θα το κάψουμε απόψε, κυρ Στέφανε!». Αν τα 100.000 ευρώ πέσουν σ’ ένα λογαριασμό κάποιου Λάτση, ενός Μαρινάκη, ενός Προκοπίου, Γιαννακόπουλου, Βαρδινογιάννη, Περιστέρη, Μυτιληναίου δεν θα το πάρουν καν είδηση. Για κανένα Ζούκερμπεργκ, Αρνό, Μασκ, Μπέζος είναι βεβαίως περιττό να υποθέσουμε οτιδήποτε. 

Από ένα επίπεδο και πάνω, όταν ο ατομικός πλούτος ενός ανθρώπου μετριέται καθημερινά και δημόσια μετά κάθε χρηματιστηριακή συνεδρίαση, όταν από τη μια μέρα στην άλλη καθένας απ’ αυτούς μπορεί να κερδίζει ή να χάνει 1 ή 10 δισ. δολάρια, η ποσότητα του χρήματος που κατέχει δεν έχει καμιά απολύτως αξία για τον ίδιο. Αλλωστε οι αληθινά πλούσιοι, οι πραγματικοί εκατομμυριούχοι και δισεκατομμυριούχοι, δεν κατέχουν καν χρήμα σε οποιαδήποτε μορφή, φυσική ή άυλη. Εχουν διαχειριστές να ασχολούνται μ’ αυτό. Το δικό τους πορτοφόλι είναι απλώς το όνομά τους και η κεφαλαιοποίηση των επιχειρήσεών τους. Δεν θα ρωτήσουν ποτέ «πόσο κάνει;» ένα αυτοκίνητο, ένα σπίτι, ένα κινητό ή ένα πιάτο φαγητό σε καλό εστιατόριο. Θα ρωτήσουν «πόσο πάει;» όταν πρόκειται να εξαγοράσουν μια επιχείρηση, αλλά και σ’ αυτή την περίπτωση σπάνια η συναλλαγή είναι χρηματική, συνήθως είναι ανταλλαγή μετοχών, κι αυτές χρήμα είναι βέβαια, αλλά εταιρικό. Από έναν πραγματικά εκατομμυριούχο δεν θα ακούσεις ποτέ «δεν έχω ψιλά πάνω μου», γιατί δεν έχει ούτε χοντρά, ούτε την ερώτηση «έχεις POS, Iris, Revolut;» ή «δώσ’ μου το IBAN σου να σου βάλω τα λεφτά». 

Με λίγα λόγια η ποσότητα του χρήματος που κερδίζει ή κατέχει κάποιος έχει πραγματική σημασία μόνο για τους υποτελείς της οικονομικής πυραμίδας, για όσους στοιβάζονται στις ζώνες από τη μέση και κάτω. Γι’ αυτούς άλλωστε είναι και τα παιχνίδια τζόγου ή γνώσης με έπαθλο χρηματικό. Οι πλούσιοι σπάνια παίζουν κάτι για να κερδίσουν χρήματα, εκτός αν θεωρήσει κανείς παιχνίδι τα πονταρίσματα στις αγορές μετοχών, εμπορευμάτων, ομολόγων. Το μόνο παιχνίδι με χρήματα στο οποίο μπορεί κανείς να δει υπερπλούσιους είναι οι δημοπρασίες πανάκριβων έργων τέχνης. Αλλά εκεί παίζουν για να δώσουν χρήματα, δίνουν όλο και περισσότερα για να αποκτήσουν κάτι σπάνιο, όχι απαραίτητα γιατί το εκτιμούν ή τους αρέσει, αλλά γιατί ψυχαγωγούνται με την ιδέα να αποκλείσουν κάποιον άλλο επίδοξο συλλέκτη. Γενικώς οι αληθινοί εκατομμυριούχοι, όσο κι αν διαγκωνίζονται τόσο για την επίδειξη του πλούτου τους όσο και για τη (φορολογική) απόκρυψή του, είναι οι μόνοι κυριολεκτικά άφραγκοι. 

Επομένως στο ερώτημα «Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος», όπως είναι ο πλήρης τίτλος του τηλεπαιχνιδιού στο οποίο για πρώτη φορά παίκτης κέρδισε 100.000, η απάντηση είναι: «Ολοι, εκτός από τους αληθινούς εκατομμυριούχους». Η λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά και προσδιορίζει το ταξικό πλαφόν πλουτισμού που επιτρέπεται στους τυχερούς ή στους διαβασμένους, ευφυείς και τολμηρούς παίκτες είναι ότι δεν μιλάμε καν για εκατομμύρια, αλλά για μερικές χιλιάδες, το πολύ μερικές δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Μιλάμε μόνο για μύρια, με την αρχαιοελληνική σημασία της λέξης, που δήλωνε τον αριθμό 10.000. Αρα ο σωστός τίτλος για το τηλεπαιχνίδι θα ήταν «Ποιος θέλει να γίνει μυριούχος» και οι φτωχομεσαίοι, που συνωθούνται στις εταιρείες παραγωγής των τηλεπαιχνιδιών μήπως και επιλεγούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις, να λύσουν γρίφους ή να γυρίσουν τον τροχό της τύχης, υποψήφιοι μυριούχοι. 

Κατά κάποιο τρόπο οι χρηματικές «ταρίφες» των τηλεπαιχνιδιών προσδιορίζουν συμβολικά τα ταξικά όρια στα δικαιώματα πλουτισμού στην οικονομία των ίσων ευκαιριών. Ενας απόφοιτος Νομικής από μικρομεσαία οικογένεια δικαιούται να κερδίσει μέχρι 100.000 ευρώ, με τα οποία μπορεί να πάρει το πολύ ένα μεταχειρισμένο δυάρι στο Παγκράτι. Μια μισθωτή λίγο πάνω από τον κατώτατο μπορεί να διεκδικήσει σε άλλο τηλεπαιχνίδι μέχρι 10.000, με τα οποία δεν παίρνει ούτε μισό αυτοκίνητο, αλλά μπορεί να κάνει ένα ταξίδι με την οικογένεια. Ενας επίδοξος μικροεπιχειρηματίας μπορεί να πει την ιδέα του στο επενδυτικό ριάλιτι «Dragons’ Den», αλλά το καλύτερο που θα κερδίσει είναι η χρηματοδοτική πατρονία από τους επηρμένους και πετυχημένους κριτές του, που ποτέ δεν μπήκαν στον κόπο να εξηγήσουν από πού προήλθε η επιτυχία και τα απροσδιόριστου ύψους λεφτά τους. 

Αντίθετα, στα ψηλά πατώματα της πυραμίδας, στο καθημερινό οικονομικό παιχνίδι των αγορών, δεν υπάρχει όριο στο πόσο μπορεί να αυξήσουν τα χρήματα και τον πλούτο τους οι CEO, οι μεγαλομέτοχοι, οι παίκτες των χρηματιστηρίων, οι ραντιέρηδες του real estate και των παχυλών αποταμιεύσεων. Το δικαίωμα των εκατομμυριούχων να γίνουν δισεκατομμυριούχοι και των δισεκατομμυριούχων να γίνουν τρισεκατομμυριούχοι είναι απεριόριστο. 

Το χρήμα είναι τελικά ένα κοινωνικό σύνορο που χωρίζει τους μυριούχους από τους εκατομμυριούχους του κόσμου μας. Και η υπέρβασή του προφανώς δεν είναι υπόθεση ούτε καλών γνώσεων ούτε μεγάλης κωλοφαρδίας. 


ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΞΙΑ 

Από τότε που 'φτιαξε ο Θεός την πλάση

Ενα πράγμα μου 'φταιξε, μου 'φταιξε, μου 'φταιξε

Ο φτωχός ο άνθρωπος τι είχε να περάσει

Που πανάθεμα το μήλο και την Εύα την μπιρμπίλω

Του παράδεισου το τζάμπα μια για πάντα είχε χάσει

Κι όπως έχει η βδομάδα τα μερόνυχτα εφτά

Η ζωή μας η ρημάδα δε φτουράει χωρίς λεφτά


Τα λεφτά, τα λεφτά, ποιος τ' ανακάλυψε

Τα λεφτά, τα λεφτά, την πορτοφόλα

Τα λεφτά, τα λεφτά, και μας παράλειψε

Τι παθαίνει ο άνθρωπος με του παρά τη φόλα

Τα λεφτά, τα λεφτά, τα εκατομμύρια

Τα λεφτά, τα μπερντέ, τα μπικικίνια

Τα ψιλά, τα χοντρά, τριάντα αργύρια

Στο καζίνο την πατάς εφόσον έχεις γκίνια


Λίνα Νικολακοπούλου, Σταμάτης Κραουνάκης, «Τα λεφτά» (από το άλμπουμ «Σπεράντζα», 2005)